Valtuustoaloite: Pulla Sari ym.: Perusopetuksen opetusryhmäkokojen nykytila- ja tavoiteanalyysin teko

Aloitteet

Kuluneena kuntavaalisyksynä useat ehdokkaat kokivat perusopetuksen opetusryhmien pienentämisen tärkeäksi asiaksi lasten ja nuorten hyvinvoinnin edistämisessä. Valkeakosken kaupunginvaltuusto on kouluverkkosuunnitelman vahvistaessaan linjannut alkuopetuksen perusopetusryhmän oppilasmäärän ylärajaksi 25 oppilasta ja muiden perusopetusoppilasryhmien ylärajaksi 30 oppilasta.

Hallitusohjelmaan on kirjattu, että perusopetuksen laatua parannetaan ryhmäkokoja pienentämällä. Ryhmäkokojen on oltava riittävän pienet, jotta opettajalla on aikaa oppilaille ja erilaisten lasten ja erilaisten ryhmien tarpeet voidaan huomioida. Opetusryhmien koon pienentämiseen on valtio osoittanut valtionavustusta, jota on myönnetty hakijakohtaisesti. Opetusryhmien pienentäminen onnistuu myös luokkia jakamalla. Valkeakoskella on palkattu valtionavustuksella samanaikaisopettajia eli resurssiopettajia, mikä on lisännyt opettajien määrää ryhmää kohti. Lisäopettajat eivät kuitenkaan ratkaise tilapulaa, koska Valkeakoskella ei ole tiloja perustaa uusia luokkia. Ongelmallisimpia Valkeakoskella ovat isot alakoulut, joissa on 30 oppilaan ryhmiä.

Opetusministeri Gustafsson on todennut, että ”perusopetuksen ryhmäkoot on pidettävä kohtuullisina myös taloudellisesti tiukkoina aikoina, sillä opettajalla on oltava riittävästi aikaa oppilaalle ja mahdollisuus huomioida hänen yksilölliset tarpeensa”. Tämä on Valkeakoskella toteutunut suhteellisen hyvin ammattitaitoisen opetushenkilöstön ansiosta opetusryhmäkokojen kuitenkin ollessa ylärajoilla.

Jotta summittaisilta avauksilta perusopetusryhmien opetusryhmäkokojen pienentämisen suhteen vältyttäisiin tulevalla valtuustokaudella, on ensiarvoisen tärkeää tehdä perusopetuksen opetusryhmäkokojen nykytila-analyysi. Analyysissa tulee olla selvitettynä 1-6 ja 7-9 luokkien koulujen luokkakohtaiset ryhmäkoot, jotka ovat ryhmäkokojen muuttuessa helposti päivitettävissä. Lisäksi analyysistä on käytävä ilmi, mitä on tehty opetusryhmien ryhmäkokojen pienentämiseksi ja, mihin toimenpiteet on kohdistettu eli, miten tähän on tultu.

Kouluverkkosuunnitelmaa päivitettäessä nykytila-analyysi on tärkeä strateginen työkalu poliittisille luottamushenkilöille. Se on faktoihin perustuva työkalu, jolloin mielikuviin perustuva tietämys väistyy. Perusopetuksen ryhmäkokojen tavoitetila eli, mihin ollaan menossa on kaupunginvaltuuston linjaamat perusopetusryhmien ylärajat. Tavoitetilaa määriteltäessä olisi varteenotettavaa kuitenkin määrittää esimerkinomaisesti perusopetuksen opetusryhmäkoko alhaisemmaksi kuin kaupunginvaltuuston ryhmäkokojen ylärajat ovat, jotta nähtäisiin, mitä toimenpiteitä ja taloudellisia resursseja ryhmäkokojen pienentäminen X ylärajaan aiheuttaisi euromääriä unohtamatta. Tämä on tulevaisuuteen näkevää, sillä on tärkeää myös allokoida suunnitelmallisesti oppilasennusteiden vaikutus perusopetuksen opetusryhmäkokoihin, mikä auttaa luottamushenkilöitä suunnittelemaan paremmin tulevaa kouluvekkosuunnitelmaa.

 Me allekirjoittaneet valtuutetut esitämme, että Valkeakosken kaupungin opetus- ja kasvatuskeskus tekee perusopetuksen opetusryhmäkokojen nykytila- ja tavoiteanalyysin, joka on tärkeä strateginen työkalu mm. kouluverkkosuunnitelmaa päivitettäessä.