Valtuustoaloite: Pulla Sari ym.: Peruskoulun kuudensille luokille suunnattu yhteiskunnan, työelämän ja yrittäjyyden opintokokonaisuus Yrityskylässä

Aloitteet

KV 16.3.2015

§ 45 Valtuutettu Sari Pulla esitti allekirjoittamansa ja lisäksi valtuutettujen Pia Hännisen, Pekka Järvisen, Henry Rantaniemen, Kimmo Surkan, Sari Slawutan, Sari Ilovuoren, Reino Niskan, Marita Käkösen, Petra Pikkasen, Erkki Rantasen, Kari Heleniuksen, Jyrki Kivisen sekä Toivo Lehtosen allekirjoittaman seuraavan valtuustoaloitteen:

”Yrityskylä on peruskoulun kuudensille luokille suunnattu yhteiskunnan, työelämän ja yrittäjyyden opintokokonaisuus, jossa käsitellään taloutta, verotusta, pankkitoimintaa, mainontaa, työnhakua, yhteisöllisyyttä sekä yritystoiminnan että julkisten palveluiden eroihin keskittyviä sisältöjä. Opintokokonaisuus huipentuu vierailuun Yrityskylä-oppimisympäristössä Tampereella.

Yrityskylä-päivään johdattaa peruskoulun opetussuunnitelmaan perustuva oppimateriaali, joka rakentuu kymmenestä oppitunnista. Materiaalin avulla oppilaat oppivat, mitä työ on ja miten sitä haetaan sekä perehtyvät talouden ja yhteiskunnan perusteisiin. Oppituntien teemat auttavat oppilasta hahmottamaan omaa rooliaan yrityskylässä työntekijänä ja kuluttajana. Opintokokonaisuus on kouluille maksuton. Kulut kunnille muodostuvat lähinnä päivän kuljetus- ja eväskustannuksista.

Yrityskyläpäivä perustuu ennalta suunniteltuun käsikirjoitukseen, jossa oppimisympäristönä on noin 15 yritystä ja julkista palvelua kuten pankki, kauppa, energiayhtiö ja kaupungintalo. Yhdessä yrityksessä työskentelee 3-5 oppilasta päivän ajan. Jokaista ammattia kohden on oma tehtäväkorttinsa, josta oppilaalle selviää, mitä työtehtäviä hänen tulee hoitaa missäkin vaiheessa päivää. Eri ammattien työtehtävät sisältävät vuorovaikutteista asiakaspalvelua sekä kohtaamisia toisten yritysten edustajien kanssa. Eri ammattien edustajina oppilaat saavat myös palkkaa, joita he voivat vapaa-ajallaan käyttää yrityskylässä, maksavat laskuja, veroja, solmivat sopimuksia, hakevat pankista lainaa ja maksavat sen takaisin sekä osallistuvat kylän päätöksentekoon mm. äänestämällä. Opettajat toimivat yrityskyläpäivän ajan asiakkaina ja tarkkailijoina. Oppimisympäristön ohjaajat huolehtivat päivän kulusta.

Yrityskylä avaa yritysten ja yhteiskunnan toimintaa pedagogisen roolipelin avulla konkreettisesti ja innovatiivisesti. Yrityskylä opintokokonaisuus antaa kuudesluokkalaisille paremmat valmiudet työelämään ja yhteiskunnan kansalaiseksi. Tämä tukisi oleellisesti myös yläkoulussa suoritettavaa yrityskurssia sekä ammattiopisto-opiskelijoiden yritystoimintaopetusta. Yrittäjyyskasvatuksen sisällöt ja tavoitteet ovat keskeisiä elämässä menestymisen kannalta, mutta pedagogisten työvälineiden ja verkostojen puuttuminen on vaikeuttanut sen käytännön toteutusta peruskoulujen arjessa. Mitä aikaisemmassa vaiheessa oppilas oppii ymmärtämään yhteiskunnan toimintaa, sitä paremmin hän löytää oman merkityksensä osana yhteisöä.

Yrityskylässä saadut oppimiskokemukset antavat oppilaille paremmat valmiudet yläkouluun, jossa luodaan pohja jatko-opinnoille ja oman alan valinnalle. Hahmottamalla yhteiskunnan toimintaa käytännön kautta, oppilaat voivat peilata omia kiinnostuksen kohteitaan oppimisympäristössä. Yrityskylien työpaikat edustavat oman alueensa elinkeinoelämää. Oppilaat pääsevät tutustumaan oman alueensa merkittäviin työnantajiin ja saavat totuudenmukaisen kuvan tulevaisuuden työelämästä. Yrityskylä opintokokonaisuus on oikeaa yhteiskunta- ja yrityskasvatusta; ei vain lueta vaan tehdään. Valkeakosken kuudesluokkalaiset eivät ole osallistuneet muiden Pirkanmaan kuntien ohella Yrityskylä opintokokonaisuuteen.

Me allekirjoittaneet kaupunginvaltuutetut esitämme, että Valkeakosken kaupungin peruskoulun kuudennet luokat osallistuvat vuodesta 2016 lähtien Tampereen yrityskylässä yhteiskunnan, työelämän ja yrittäjyyden opintokokonaisuuteen ja siitä aiheutuneet kuljetus- ja eväskustannukset otettaan huomioon vuoden 2016 talousarviota suunniteltaessa.”