Valtuustoaloite: Pulla Sari ym.: Mielenterveyttä edistävä toiminta perusopetuksessa

Aloitteet

KV 29.4.2013 § 68

”Psykiatristen sairaanhoitajien kouluissa toteuttama mielenterveyden edistämistyö on uusimielenterveystyön kehittämiseen perustuva toimintamuoto Suomessa. Palveluiden uudelleen järjestäminen ja tuominen koulukontekstiin perustuu niiden saatavuuden parantamiseen lasten ja nuorten omassa elinympäristössä. Psykiatriset sairaanhoitajat edistävät mielenterveyttä kouluyhteisössä pyrkimyksenään ehkäistä kasvuun ja kehitykseen liittyvien kriisien sekä erilaisten kriisitilanteiden vaikeutuminen.  He tekevät ennaltaehkäisevää varhaiseen puuttumiseen tähtäävää mielenterveystyötä, verkosto- ja yhteistyötä kouluterveydenhoitajan, -lääkärin ja muiden koulun toimijoiden kanssa. Psyykkisiä oireita, joissa psykiatrisen sairaanhoitaja auttaa ovat esimerkiksi mielialamuutokset, jännittyneisyys, ahdistuneisuus, erilaiset toistuvat fyysiset oireet (pahanolon tunteet, päänsäryt, univaikeudet etc.). Psykiatrisia sairaanhoitajia on peruskouluilla ja lukioissa esimerkiksi Akaassa, Tampereella, Haminassa, Kouvolassa ja Oulussa.

Olemassa olevan lasten ja nuorten mielenterveysongelman laajuutta ja erikoissairaanhoitoon liittyvää painetta ei voi ratkaista pelkästään korjaavalla työllä sosiaali- ja terveyspalveluissa. Kouluissa toteutettavan mielenterveyttä edistävän työn toimintamalli on tärkeä työväline käytännön toiminnassa. Koulu tarjoaa näissä psyykkisen kehityksen kannalta tärkeissä ikävuosissa mahdollisuuden sellaisten lasten ja nuorten tavoittamiseen, joiden mielenterveysoireilu jäisi muuten tunnistamatta ja hoitamatta. Valkeakosken on mahdollista saada varhaisen puuttumisen ketjuun vahva lenkki riittävän varhaisessa vaiheessa palkkaamalla psykiatrinen sairaanhoitaja perusopetukseen. Vuoden 2009 lopulla valmistuneissa perusopetuksen laatukriteereissä vahvistettiin terveyden ja hyvinvoinnin edistämisen kuulumista oppimistavoitteiden rinnalla perusopetuksen ydintehtäviin.

Psykiatrinen sairaanhoitaja voi ylittää terveydenhuollon perinteisiä raja-aitoja lähtemällä työskentelemään kouluihin ja ottamalla oman roolinsa siellä nimenomaan mielenterveystyön ammattilaisina moniammatillisen oppilashuollon joukossa; Ohjaamalla aikuisia, kouluttamalla ja konsultoimalla mielenterveyden häiriöiden varhaisoireiden tunnistamisessa, seuraamisella ja hoitoon ohjaamisella sekä tarpeellisten tukitoimien ja verkostojen järjestämisellä. Koulun henkilökunnalta usein puuttuu kompetenssi tunnistaa mielenterveyteen liittyviä ongelmia tai toimia oireilua havaitessaan, vaikkakin kaikkien ammattiryhmien työ on tärkeää ja tarpeellista lasten ja nuorten kokonaisvaltaisen hyvinvoinnin edistämisessä. Psykiatrinen sairaanhoitajan rooli tarjoaa perusopetuksessa matalan kynnyksen toimintaa kaikille;

– Lapsen ja nuoren kohtaamista (tunnetuksi tekeminen: ajan viettäminen koulun käytävillä ja välitunneilla läsnäolon ja tavoitettavissa olemisen keinoin)

– Vahvuuksien tukemista (erilaiset tempaukset, tukikeskustelut)

– Mielenterveysoireilun ja yksilöllisiin oireisiin puuttumista (päivystykset, yksilötapaamiset, oppilashuoltoryhmä)

– Kouluyhteisön tukemista (ryhmätuki)

– Perheiden vanhemmuuden tukemista (vanhempainillat, oppilaskahvilat, joissa vaihdetaan ajatuksia ja etsitään ratkaisuja hankaliin mielenterveydellisiin asioihin)

– Nopeaa, oikea-aikaista apua ja kokonaisvaltaista tuen tarjoamista perheille (heti huolen ilmaannuttua koululaisesta ja vanhempien mukaan ottaminen lapsen ja nuorten asioiden käsittelyyn alusta alkaen)

– Mielenterveysasioista puhumista ja niihin liittyvän tietoisuuden lisäämistä (hyvin-vointi, päihteet, kiusaaminen, luokkailmapiiri, sairaanhoitajan oman työn sisältö etc.)

– Eri toimijoiden yhteistyön vahvistamista, konsultointia (opettajat, terveydenhoitaja, rehtori, oppilashuoltoryhmä, vanhemmat)

Lasten ja nuorten syrjäytymiset vähenevät vain varhaisen puuttumisen myötä. Valkeakoski tarvitsee nyt toiminnallisen muutoksen mielenterveyttä edistämisessä perusopetuksessa. Suunnitelmavuosille 2014 ja 2015 on varauduttu palkkaamaan yhteensä neljä psykiatrista sairaanhoitajaa mielenterveyskeskukseen. Olisi varmasti järkevää sijoittaa yksi toimi perusopetukseen lasten ja nuorten mielenterveyttä edistävään toimintaan ellei ennaltaehkäisevään toimintaan haluta panostaa lisää euromääräisesti. Lisäksi tämä panos olisi mahdollisesti pois mielenterveyden korjaavasta toiminnasta.

Me allekirjoittaneet sosiaalidemokraattisen valtuustoryhmän kaupunginvaltuutetut esitämme, että sosiaali- ja terveyslautakunta (kasvatus- ja opetuslautakunta) ottaa psykiatrisen sairaanhoitajan palkkamenot kokonaisuudessaan huomioon vuoden 2014 talousarviota laadittaessa ja esittää edelleen kaupunginhallitukselle ja –valtuustolle palkattavaksi yhden psykiatrisen sairaanhoitajan kasvatus- ja opetuskeskukseen.”